P betűjelű ideiglenes rendszámtábla PDF Nyomtat Email
AddThis Social Bookmark Button

P betűjelű ideiglenes rendszámtábla kiadásakor a kérelmezőnek cégbírósági bejegyzéssel kell igazolnia, hogy a tevékenységi köre a rendszám használatát indokolttá teszi. A BM rendelet szerint a járműgyártó, járműjavító, jármű értékesítésére jogosult vállalkozás, közlekedési kutató intézet, valamint egyéb olyan vállalkozás vagy intézmény kaphat engedélyt, amely igazolja a rendszám használatának szükségességet. Ilyen lehet a gépjárművek tesztelését végző sajtóorgánum is.
A rendszám kiadásakor le kell rovatni a külön jogszabályban meghatározott díjat, ki kell állítani az ideiglenes forgalmi engedélyt, és hitelesíteni kell a kérelmező által indítási naplóként benyújtott okmányt. Az indítási naplónak tartalmaznia kell a kiadott rendszámot az érintett jármű alváz és motorszámát, a jármű vezetőjének nevét és lakcímét, a használat kezdő és befejező időpontját és az útvonal megjelölését.
Tisztelettel:
Váradi Mihály
igazságügyi vámszakértő

Külföldi rendszám - nehéz az ellenőrzés
Az utóbbi évek slágere a csábító kedvezményeket kínáló szlovák rendszám, amit nem néz jó szemmel a magyar állam. Ahhoz, hogy az északon meghúzott határ túloldalán helyezzük forgalomba a járművet, ottani - legalább ideiglenes - lakcímmel kell rendelkeznünk. Ha ezt a feltételt teljesítjük, már meg is spórolhatjuk a regisztrációs és a teljesítményadót. Odaát ezenfelül kedvezőbbek a kötelező biztosítás díjtételei is, és akkor még nem szóltunk a kis haszonjárműnek minősülő kocsik előnyeiről. Az úgynevezett N1-es kategóriába minden olyan autót be lehet sorolni, amely legfeljebb ötszemélyes, tömege nem haladja meg a 3,5 tonnát és csomagterét ráccsal elválasztották. Ily módon luxuskombik és -terepjárók után is vissza lehet igényelni az áfát. Ha nincs szlovákiai cégünk, egy ottani társaságtól is lízingelhetjük a kocsit.
A hazai jogszabályok szerint a magyar állampolgár legfeljebb harminc napig használhat külföldi rendszámú autót. A jármű honosításának kötelezettsége alól csak az mentesül, aki az év nagyobbik részét az adott külföldi országban tölti. Igaz, nem sok eszköz van a hatóság kezében, hisz Schengen óta nincs arra lehetőség, hogy nyomon kövessék a járművek és a személyek tartózkodását. Mindenesetre az APEH, valamint a Vám- és Pénzügyőrség ellenőrzésekkel igyekszik felvenni a harcot azok ellen, akik külföldi rendszámmal spórolnak. Több szakértő viszont olyan véleményének adott hangot, hogy leginkább ijesztgetésről lehet szó, a hatóságok nem lesznek képesek valódi eredményt elérni - várhatóan továbbra sem lesz nehéz olyan szlovák rendszámú autót találni, amelyet a rendszámtáblakeret tanúsága szerint Magyarországon szervizelnek.
Közismert dolog, hogy jó néhány országból egyszerűen lehetetlen behajtani a bírságokat. Míg egy európai uniós rendszámmal közlekedő jármű vezetője joggal tart attól, hogy a gyorshajtásért vagy szabálytalan parkolásért kirótt bírsággal megtalálják őt, addig számos afrikai vagy ázsiai állam rendszámával gyakorlatilag büntetlenül lehet fotózkodni az utakon. A hatóság általában nem is kísérli meg, hogy érvényt szerezzen a jogos követelésnek. Ez is oka a külföldi járművekkel kapcsolatos szigornak, emiatt csak kevesen tudják elintézni valamilyen úton-módon az egzotikus rendszámot.

Traffipax - szabad a védekezés
Hosszú évekig különféle trükkökkel próbálkoztak az autósok, hogy elkerüljék az "anti-traffipax" berendezések birtoklásáért és használatáért járó szabálysértési eljárást. A 124/1993-as kormányrendelet alapján a radardetektorok és a lézerblokkolók a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök közé tartoztak - mint a suriken, a vipera vagy a 8 centimétert meghaladó szúróhosszúságú vagy vágóélű kés. Olyan eset is volt, hogy valaki azzal próbált érvelni: a jármű belseje magán-, nem pedig közterület, és ez alapján ott nem tiltott a műszer használata. Öt évvel ezelőtt aztán a kormányzat véget vetett a fogócskának és a kiskapukeresésnek, és a 175/2003-as (X.31.) kormányrendelet 2003. december 1-jei hatállyal törölte ezeket a berendezéseket a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök csoportjából. A radardetektorok és a lézerblokkolók használata így már nem szabálysértés, a berendezések nem kobozhatók el, és a tulajdonos, illetve a használó sem büntethető.

P rendszám - csak hivatásosaknak

A P betűjelű ideiglenes rendszám nem járműhöz, hanem jogosulthoz kötődik, azaz több gépet is lehet vele használni. Járműgyártó és -javító cég, közlekedési kutatóintézet vagy más hasonló tevékenységű vállalkozás, intézmény igényelheti a forgalomba nem helyezett jármű közlekedtetésére kipróbálás, kísérlet céljából. A P-s rendszám kiadásának szigorú feltételei vannak: harminc napnál nem régebbi cégkivonattal igazolni kell, hogy az igénylő vállalkozás tevékenységi körei közt szerepel a 4520-as számú gépjárműjavítás és -karbantartás. A járművel csak Magyarországon lehet közlekedni, tilos vele a vontatás, az áru- és személyszállítás (utóbbi alól külön kérvény alapján felmentést adnak), ezenfelül a menetlevélhez hasonló indítási naplót kell vezetni. A járműnek közlekedésre alkalmas műszaki állapotban kell lennie, és csak az engedély jogosultja használhatja. A kötelező biztosítás díja évente körülbelül 100 ezer forint.
Lehet olvasni olyan történeteket, hogy valaki egy-egy versenyre, találkozóra P-s rendszámmal autózott el. Mivel útvonalengedélyt csak forgalomban lévő, lejárt műszakis járműre adnak, a forgalomból végleg kivont gépeknél a tréler jelenti az egyetlen legális megoldást. Azonban előfordult már olyan eset, hogy a drágább (vagy unalmasabb) trélerezés helyett P-s rendszámot béreltek feketén egy annak használatára jogosult cégtől. A 35/2000. (XI. 30.) BM-rendelet kimondja: "P betűjelű ideiglenes rendszámtáblával ellátott jármű használata az ideiglenes forgalomban tartási engedély jogosítottján vagy a vele munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló személyen kívül másnak nem engedhető át." Egyesek szerint ez csak papírmunka kérdése. A P-s rendszámmal autózók egyébként a szigorú feltételek miatt gyakori rendőri ellenőrzésre számíthatnak.

 

Skype Elérhetőség

My status